Behind the brand - Raymond Weil
EEN VISIOEN
Het begon allemaal in 1976, midden in een crisis in de horloge-industrie, toen dhr. Raymond Weil besloot zijn eigen bedrijf op te richten en zijn visie op wat de Zwitserse horlogemakerij zou moeten zijn om te zetten in echte uurwerken die een nieuwe dimensie aan de industrie zouden geven. De creaties van Mr Weil werden onmiddellijk geprezen door horlogeliefhebbers - zowel amateurs als kenners. Eenmaal sterk gesetteld in Zwitserland, en gedragen door zowel zijn enthousiasme als zijn ervaring, verkende de oprichter van RAYMOND WEIL Europa en de hele wereld om geleidelijk een internationaal netwerk op te bouwen. RAYMOND WEIL is nu een beroemd merk en een van de vlaggenschepen van de Zwitserse horloge-industrie.
IDENTITEIT VORMEN
Na een periode van snelle ontwikkeling moest het bedrijf uitbreiden en het concurrentievermogen vergroten. Om dit doel te bereiken, trad Olivier Bernheim, de schoonzoon van Raymond Weil, in 1982 toe tot wat een familiebedrijf zou worden. Hij moderniseerde de structuur en organisatie, ontwikkelde tal van markten en nam de leiding over de communicatie- en marketingafdelingen. Het merk werd altijd beïnvloed en geïnspireerd door muziek, en dit werd al in 1983 weerspiegeld in collectienamen toen de Amadeus-collectie, genoemd naar de klassieke Oostenrijkse componist, Mozart, werd gelanceerd in combinatie met met Milos Forman's wereldberoemde film met dezelfde naam. Door muziek geïnspireerde collectienamen zouden een onderscheidend kenmerk van de identiteit van het merk worden en er zouden er snel meer volgen: Fidelio - genoemd naar de enige opera van Beethoven - Traviata of Saxo. Meer cultcollecties hebben de persoonlijkheid van het merk gevormd: Toccata, de vrouwelijke collectie Fantasia en de emblematische Othello - een mix van avant-garde technologie en verfijnd design met zijn ultradunne uurwerken en gecreëerd in 1986 om de tiende verjaardag van RAYMOND WEIL te vieren.
NIEUWE STAPPEN
Begin jaren negentig werd een nieuwe stap gezet voor de groei van RAYMOND WEIL in de Zwitserse luxe horloge-industrie met de lancering van de Parsifal-collectie voor heren en dames: een originele mix van complicaties, edele materialen, zorgvuldige afwerking en innovatieve ontwerpen. Tango, een mix van functionaliteit en esthetiek met perfect geproportioneerde ronde of rechthoekige kasten, kreeg onmiddellijk internationale bekendheid. Traditie, een andere emblematische collectie, werd in dezelfde periode gecreëerd met een klassieke en verfijnde stijl die het erfgoed van de horlogemakerij in zijn meest overzichtelijke versie belichaam.
DE MUZIEKLIEFHEBBENDE HORLOGEMAKER
Muziek zou steeds belangrijker worden voor het merk, met 2013 als een jaar vol muziekpartnerschappen en evenementen. Sterke partnerschappen met iconische locaties zoals de Royal Albert waren verbonden, naast hernieuwde allianties met liefdadigheidsinstellingen zoals VH1 Save The Music Foundation, ACMF en Nordoff Robbins en glamoureuze evenementen zoals de BRIT Awards. De campagne van de serie Music Icons werd gelanceerd ter ere van unieke artiesten en merken zoals Frank Sinatra, Gibson-gitaren, Sennheiser en Nicola Benedetti. RAYMOND WEIL vierde zijn 40-jarig jubileum met de Fab Four en een nieuwe maestro The Beatles limited edition, gevolgd door een limited edition voor Buddy Holly en de iconische David Bowie. Inspiratie, creativiteit en vooral innovatie werden gevierd met mijlpalen voor het merk, zoals de eerste tourbillon, een uniek gepatenteerd verwisselbaar armbandsysteem voor de shine-collectie, de samenwerking met het Franse maison Repetto Paris en de ontwikkeling van de eerste interne bewegingscreatie met de caliber RW1212.
Shop hier de Raymond Weil collectie.